Psychologia w medycynie chińskiej

wykład otwarty * Kraków 28.02.1997r

Tekst publikujemy za zgodą
Autora.

Dziękujemy.


Tematem dzisiejszego wykładu jest
psychologia w medycynie chińskiej. Jest to bardzo głęboka wiedza. Zazwyczaj jeśli
prowadzę ten temat zajmuje mi to 5 wieczorów, a jeśli mam uczyć tego to zajmuje mi to
10 dni. Tak więc w ciągu dzisiejszego wieczora podam tylko najważniejsze rzeczy aby
zostawić jeszcze trochę czasu na pytania.

Kiedy czyta się stare skrypty medycyny chińskiej
jest jedna bardzo ważna pozycja, ta książka nazywa się w języku chińskim CHUANG CZI
NEJ DZI. W książce tej opisana jest dyskusja między cesarzem a jego lekarzem. Książka
ta ma 81 rozdziałów. Jest to liczba magiczna. Pierwsza księga jest poświęcona
zależności między człowiekiem a wszechświatem.

Cesarz zadaje następujące pytanie :

– Proszę podaj mi powody dlaczego w dzisiejszych
czasach ludzie tak szybko chorują?

Lekarz daje następującą odpowiedź :

– Ludzie żyją niezgodnie z zasadami taoistycznymi,
jedzą za dużo, piją za dużo.

To znaczy, że ludzie przed narodzinami Chrystusa
mieli ten sam problem co my teraz. Ale głównym problemem jest, że ludzie nie mają
pokoju w swoich sercach. Prawdziwym problemem jest to, że nie rozumiemy kim jesteśmy
naprawdę i to jest źródło choroby. Medycyna chińska wywodzi się z różnych
obserwacji życia to znaczy z taoizmu. W filozofii taoistycznej mówimy, że jest pewien
potencjał, który warunkuje wszystko, który jest podstawą, korzeniem wszystkiego.
Buddyści nazywają to naturą umysłu. Aspekt filozoficzny buddyzmu i taoizmu jest
wspólny. Jeśli nie uświadomisz sobie, że właściwie nie będziesz umierał, nie
jesteś umierający, to stąd biorą się wszystkie życiowe problemy, stąd biorą się
choroby. Całą tą informację znajdziemy w pierwszym rozdziale 81-jedno rozdziałowej
książki.

Teraz będę chciał objaśnić trzy skarby, o
których mówi chińska medycyna gdy porusza problemy chorób umysłowych czyli SAN BAO.
Chińczycy nazywają to duchową osią.

Pierwszym z tych skarbów jest JING. Co to
jest JING? JING jest esencją naszego ciała. Jest to iskra potencji jaką uzyskujemy w
momencie naszego poczęcia. Mówiąc na sposób zachodni jest to przekaz genetyczny jaki
uzyskujemy w chwili narodzin. Dla Chińczyków jest to jednak coś więcej niż sam
przekaz genetyczny. Jest to potencjał, z którego powstaje wszystko, z którego potem
wszystko wzrasta. Ta esencja jest chroniona i utrzymywana w dolnej partii naszego ciała,
w nerkach. JING jest związane z naszą konstytucją i odpornością naszego organizmu.
JING jest związane nie tylko z nerkami ale także z kośćmi, szpikiem i mózgiem tzn. z
całym centralnym systemem nerwowym. Tak więc jeśli ten potencjał JING jaki
uzyskaliśmy w momencie poczęcia był dobry to moglibyśmy żyć około 120 lat. Jeśli
jest doskonały i czysty to będziesz silny czyli w chińskiej diagnozie oceniamy
konstytucje tzn. jakość JING które otrzymaliśmy. To JING będzie utrzymywane i
wspierane w trakcie życia poprzez jedzenie, picie, oddychanie i spokojny tryb życia (bez
stresów). Będę później mówił o przyczynach, które wyczerpują JING. Oczywiście
jedzenie, picie i oddychanie są bardzo ważne ale najważniejsze są emocje. Może
słyszeliście o takich schorzeniach, które nazywamy "wypalaniem się" tzn.
mają syndrom wypalenia się. To ma właśnie związek z esencją ciała czyli z JING.
Jest to stan wyczerpania. U kobiety jest to stan po porodzie, dlatego że podczas porodu
kobiety tracą dużą część JING, matka przekazuje je dziecku. Czyli po porodzie
widzisz oczami to swoje JING, które rusza się przed tobą. Dlatego kiedy twoje JING jest
wyczerpane to możesz popaść w depresje. Nie masz żadnego rodzaju odporności. Życzę
wam abyście mieli bardzo silne JING. Nigdy nie mamy wystarczającej, za dużej, ilości
JING. Jest wiele przyczyn, z powodu których tracimy JING takich jak : złe jedzenie, złe
emocje (jednominutowa kłótnia wymaga 10-u dni powrotu do normy), za dużo seksu u
mężczyzn i zbyt wiele dzieci u kobiet wyczerpuje JING.

Drugim skarbem jest śledziona i żołądek. Jest to
źródło QI
. Niektórzy z nas otrzymują wiele esencji JING od swoich rodziców i
jeśli nie odżywiają się prawidłowo to nie mogą utrzymać swojego JING w odpowiedniej
formie, nie mogą go właściwie chronić. Na poziomie umysłowym to drugie bogactwo
oznacza prawidłowe oczyszczanie swojej świadomości, ten drugi skarb ma związek z
koncentracją. Jest silny związek pomiędzy naszym trawieniem a naszą koncentracją. To
oznacza, że jeśli twoja śledziona i żołądek są w równowadze (pracują prawidłowo)
to twoja koncentracja jest dobra. Możesz się dobrze koncentrować. Twój sposób
działania, postępowania jest bardzo jasny. Ten drugi skarb ma dwie funkcje. Pierwszą
jest utrzymanie esencji ciała poprzez prawidłowe jedzenie i picie, drugą jest
wykorzystywanie własnych doświadczeń w pracy umysłu. Siła koncentracji w medycynie
chińskiej ma swoje korzenie w prawidłowym trawieniu. Podam przykład. Jeśli chcemy
kilka dni spędzić na medytacji i będziemy w tym czasie jeść dużo produktów
nabiałowych takich jak sery i mleko to nasza koncentracja będzie niewłaściwa, bardzo
szybko będziemy senni, bardzo szybko będziemy mieli uczucie ciężkości, nasze stawy
staną się bolesne. Stanie się tak dlatego, że w naszym organizmie nastąpi wzrost tego
co nazywamy wilgocią. Ta wilgoć odbiera umysłowi jasność. Jeśli prawidłowo
odżywiamy się w tym czasie tzn. nie jemy zbyt dużo a tylko tyle ile potrzebujemy, a
zwłaszcza cukru i produktów nabiałowych to nasza koncentracja się poprawi. Możecie to
sprawdzić jeśli mi nie wierzycie.

 

Trzecim skarbem jest SHEN tzn. świadomość. Chińczycy
rozróżniają dwa pojęcia:



  • świadomość, którą określają jako ekspresje stanu neurotycznego
    umysłu czyli neurotyczny stan umysłu
  • JUHAN SHEN to prawdziwy potencjał twojego umysł.

 

 

SHEN jest jak ekran, na którym projektowane są
wrażenia umysłu. SHEN jest ściśle związany z sercem i z systemem krwionośnym.

Teraz te wszystkie skarby razem tj. JING czyli nasz
potencjał, żołądek i śledziona czyli QI jako zdolność użycia tego potencjału w
celu oczyszczania SHEN.

Przedstawię typowe objaśnienia według taoistów.
JING jest związany z elementem WODY, żołądek i śledziona z elementem ZIEMI oraz SHEN
związany z elementem OGNIA. Oprócz tej osi duchowej mamy jeszcze dwie funkcje, które
związane są z naszym instynktownym zachowaniem, z naszym instynktem.

Pierwsza funkcja to jest HUN, która jest
ściśle związana z wątrobą. HUN powstaje zanim zostaliśmy wcieleni w nasze ciało.
HUN jest to informacja przedurodzeniowa, karmiczna. Są to doświadczenia karmiczne,
które wyrażają się poprzez HUN. Jest bezpośredni związek między HUN a wątrobą.
Funkcją wątroby jest utrzymywanie krwi a krew ma za zadanie utrzymywać HUN. Całą
informacja, jaką przenosisz z jednego życia do następnego, jest utrzymywana w wątrobie
przez krew. Ta potencja informacji HUN to JANG. Potrzebujesz JIN krwi aby to utrzymać.
Krew jest odpowiednikiem pojemności pamięci komputera. Jak widzicie istnieje
bezpośredni związek pomiędzy krwią i HUN. Krew jest to ekspresja wszystkich
doświadczeń jakich doznałeś. Jakość i ilość krwi ma bezpośredni związek z
jakością HUN. Jeśli zmienia się jakość i ilość krwi to HUN staje się niestabilne.

W czasie poczęcia wątroba kontroluje wszystkie
narządy zmysłów tj. słuch, węch itd. W chińskich książkach przeczytamy, że
wątroba kontroluje oczy ale tak naprawdę to wątroba kontroluje wszystkie pięć
zmysłów. W czasie ciąży dziecko może widzieć, może słyszeć, odżywia swoje HUN.
Czuje to co czuje jego matka, słyszy to co ona słyszy i poprzez swoje zmysły zbiera
całą tą informację i gromadzi w swoim HUN. Po porodzie zmysły się uaktywniają. Ci
co mają dzieci wiedzą jak ważnym jest uczyć dzieci poprzez przykłady. Wiemy, że
dziecko od urodzenia do 3 lat jest bardzo aktywne w zbieraniu informacji z zewnątrz,
będzie patrzeć, słuchać i odczuwać. Potem podczas całego życia będzie
pielęgnować swoje HUN poprzez edukacje, poprzez zbieranie dalszych informacji i
życiowych doświadczeń. Ta funkcja ma związek z przeszłością.

W chińskiej medycynie mówimy, że DRZEWO i
wątroba mają związek z przeszłością. Jest pewien kłopot z HUN, który polega na
tym, że HUN nie ma możliwości rozróżniania rzeczy czy wydarzeń (czy są dobre czy
złe, czy je warto zapamiętać czy nie, jest obojętne na nasze odczucia i ich
interpretacje). Zbierana jest cała informacja bez możliwości jej różnicowania. Tę
funkcję rozróżniania ma śledziona i żołądek. Dlaczego ja teraz to objaśniam?
Mówię o tym w celu przybliżenia i w celu objaśnienia stanów neurotycznych umysłu,
stanów psychotycznych.

Podam przykład : jeśli uległeś wypadkowi,
jesteś nieprzytomny, leżysz na ziemi to ludzie mówią: o, on jest w złym stanie, on
jest nieprzytomny.
Tak na prawdę nie ma tego co nazywamy stanem nieprzytomności i
nie było. Cały czas, zawsze jesteśmy przytomni, cały czas absorbujemy informację. Nie
ma takiego stanu, w którym byśmy tego nie robili tak więc jesteśmy przytomni. Taki
wypadek wyjaśniamy w medycynie chińskiej w następujący sposób, że nasz element ZIEMI
nie funkcjonuje. To znaczy, że nasza zdolność interpretacji, impresji jest wyłączona.
W tej sytuacji przejmuje działanie HUN i zaczyna kontrolować sytuację. Wszystkie
odczucia i wrażenia w tym stanie zapach, czucie, ból i słuch są zapamiętywane poprzez
HUN. To samo wydarzy się gdy jesteś przygotowywany do operacji i jesteś poddany
narkozie. Wszystkie informacje i zdarzenia które dzieją wkoło ciebie będą
zapamiętane poprzez HUN. W efekcie tego gdy w dwa lata później stojąc na ulicy
odczujesz strach, nie możesz wsiąść do autobusu, masz palpitacje, czujesz zawroty i
nie możesz tego wyjaśnić, nie wiesz co się dzieje, jest to ekspresja HUN. W tym
momencie twoje zmysły odebrały informacje, które przeżyłeś 2 lata wcześniej podczas
operacji czy wypadku. Może to jest ten sam zapach, ta sama wilgoć, ten sam hałas, ten
sam kolor, wszystko jest jakieś takie podobne. Nie możesz tego do końca wyjaśnić bo
byłeś wtedy nieprzytomny. W tej chwili jesteś przytomny i usiłujesz to wyjaśnić.
Czyli twój element ZIEMI, który odpowiada za klasyfikacje zaczyna działać. Ludzie
dookoła nie będą wiedzieli co tobie się stało, dlaczego tak dziwnie reagujesz. W
chińskiej medycynie jest to wyjaśnione w ten sposób, że cała zablokowana w HUN
informacja nagle uwidoczniła się, została odblokowana. Chińczycy mówią o tym, że
duch wszedł do twojej świadomości. W medycynie zachodniej widzimy związek między
organem zmysłu np. wzroku a epilepsja, padaczką. Czyli niektóre choroby mogą być
powodowane informacjami zapamiętanymi przez HUN. Ważne jest abyście pamiętali, że za
to wszystko co doświadczyliśmy odpowiedzialne jest HUN.

Jeśli rozmawiam ze swoimi przyjaciółmi, którzy
używają akupunktury ostrzegam ich aby byli ostrożni gdy nakłuwają kanał wątroby
gdyż nie mają do czynienia tylko z organem ale także z pewnego rodzaju psychopotencją.
Używanie niektórych punktów akupunkturowych może uwolnić zawartość
podświadomości.

Jeszcze raz chciałbym powrócić do relacji
pomiędzy HUN i krwią. Tak jak już powiedziałem jakość i ilość krwi jest ważna dla
kontrolowania i utrzymywania tego potencjału. Jeśli masz tendencje do anemii czyli
ilość i jakość krwi jest niezadowalająca to może się ujawnić na różne sposoby.
Zaburzenie pomiędzy krwią i HUN może objawiać się w postaci wielości snów i
koszmarach nocnych.

HUN jest odpowiedzialne za JANG, krew jest
odpowiedzialna za JIN a zadaniem wątroby jest utrzymywanie tego JIN i JANG. Funkcją krwi
jest utrzymywanie HUN. Jeśli ta funkcja pomiędzy krwią i HUN nie jest realizowana to
może być przyczyną złych snów i koszmarów nocnych. Jest bezpośredni związek
pomiędzy jakością twojego snu, głębokością twojego snu a twoim HUN i twoją krwią.
Niedobór krwi może powodować bezsenność i mary nocne. Jest to bardzo ważny punkt w
relacji pomiędzy duchem a substancją. Płyny ciała, a zwłaszcza krew mają cztery
funkcje. Krew przeciwdziała efektom ubocznym emocji. Niezależnie jaki rodzaj emocji
przytrafia się będzie produkować toksyczne gorąco. Jeśli będzie naruszona jakość i
ilość krwi poprzez emocje wtedy potencjał twojej podświadomości uzewnętrzni się.
Wtedy w ciągu dnia może ci się pojawić wiele myśli podobnie w czasie snu pojawi się
wiele marzeń sennych. Myślisz cały czas podczas nocy i w ciągu dnia. Jeśli ta
nierównowaga narasta wtedy pacjent będzie się skarżył na to, że nie może
kontrolować swoich myśli i uczuć.

Sen jest bardzo ważny. Główną funkcją snu w
medycynie chińskiej jest zwiększenie ilości płynów w organizmie. To znaczy, że
jeśli dobrze spałeś i twój sen był głęboki to na drugi dzień czujesz się bardzo
dobrze i twój umysł jest spokojny. Wtedy wszystko dla ciebie jest łatwe, możesz
sprostać każdej sytuacji. W medycynie chińskiej uważa się, że płyny ciała chronią
twoją świadomość. Jeśli nie śpisz wystarczająco i na przykład cały czas żyjesz w
napięciu, często przydarzają ci się kłótnie i jeśli utrzymujesz świadomość
umysłu poprzez częste picie kawy, jeśli nie jesteś już tak młody jak 10 lat temu to
możesz odczuwać od czasu do czasu pomieszanie. Możesz powiedzieć, że dużo medytujesz
ale nic się nie dzieje. Myślisz przed medytacją, myślisz w trakcie medytacji.
Chciałbym abyście zrozumieli tą relację pomiędzy płynami, krwią a
podświadomością HUN. Kobiety w wieku 47-50 tj. w okresie menopauzy mogą doświadczać
czegoś w rodzaju uwolnienia HUN. W medycynie chińskiej tłumaczy się to w następujący
sposób, że aspekt JIN nie jest już tak mocny jak był przedtem. To znaczy, że kobiety
które były słabej konstytucji mogą w tym okresie doświadczać histerii. Zaczynają
płakać nie wiedzą dlaczego, zaczynają być agresywne. Jakość płynów nie jest taka
jaka była przedtem i łatwo może zostać uszkodzona. W takim okresie niektóre słowa
mogą szybko wywołać gwałtowne reakcje.

Cały czas borykamy się z naszym HUN. Jest wiele
sposobów oczyszczenia tego kwantu potencji jaką posiadamy. Pierwsza metoda polega na
zastosowaniu psychoterapii, w celu usunięcia wszystkich bloków lecz daje to tylko
chwilowy efekt ponieważ nie jest możliwe całkowite oczyszczenie HUN. Możemy oczyścić
się z wszystkich doświadczeń z dzieciństwa, z naszych doświadczeń z rodzicami, z
naszych relacji z partnerem ale nie możemy oczyścić naszych doświadczeń z poprzednich
wcieleń, z poprzednich żywotów. Cała ta informacja i doświadczenie, które
zebraliśmy w poprzednich życiach nie może być oczyszczona poprzez psychoterapię.
Najlepszym sposobem będzie uduchowienie, urzeczywistnienie sobie natury naszego umysłu.

 

Druga funkcja jest związana z płucami, będę
teraz mówił o PO
, o naszym instynkcie, o najbardziej instynktownym aspekcie naszego
ciała. Co to jest według medycyny chińskiej PO? Jest to spontaniczna zdolność do
utrzymywania wszystkich naszych życiowych funkcji. Narodziny PO następują tuż po
naszym fizycznym narodzeniu i mają bezpośredni związek z płucami. Objawia się to
poprzez rozpoczęcie procesu oddychania, jedzenia oraz wydalania. PO jest związane
bezpośrednio z naszymi funkcjami fizjologicznymi. Wydarza się to poza naszą
świadomością. PO jest również odpowiedzialne za formowanie się naszego ciała, jego
wzrost, ukształtowanie się. Ma wpływ na formowanie się funkcji naszego organizmu. Nie
jest bezpośrednio związane z naszymi płucami. Odpowiedzialne jest za harmonijny rozwój
naszego ciała. Drzewo, krzewy i małe rośliny maja również swoje PO.

Jeśli PO dziecka jest mocne to jego rozwój będzie
harmonijny, zdolność adaptacyjna w różnych sytuacjach będzie bardzo dobra, będzie
miało bardzo czysty i silny instynkt, będzie się zachowywało jak zwierze. Jest to
działanie bez kontroli umysłu, instynktowne. Jest głodne sięga po jedzenie, jest
spragnione sięga po picie. Nie musi wiele o tym myśleć.

Jeśli masz silne PO to akceptujesz swoją aktualną
inkarnacje, swoje ciało. Jest to bardzo ważny punkt. Jest to bardzo ważne bo często
ludzie w wieku 50-60 lat zastanawiają się kim są, co tutaj robią. Do tego wieku
jeszcze nie zidentyfikowali się z własnym ciałem, z samym sobą, nie zaakceptowali
siebie takimi jacy są. Jeśli twoje PO jest zrównoważone to twój system odpornościowy
jest mocny. Jest bardzo silny związek między PO a odpornością organizmu. Co mam na
myśli poprzez odporność. To nie znaczy tylko, że nie przeziębiasz się łatwo, ale
znaczy to także że przeczuwasz niebezpieczeństwo. Przeczuwasz, że coś się wydarzy,
wypadek, tak jak pies czy kot. Przeczuwasz, że jeśli tam pójdziesz to nie będzie to
dobre dla ciebie. W ten sposób PO chroni nas, wychodzi poza naszą fizyczność i
ochrania nas dając nam przeczucie. Jest to bardzo ścisła relacja pomiędzy PO a
odpornością naszego organizmu. W medycynie chińskiej odporność ma związek z płucami
a płuca kontrolują skórę. W medycynie chińskiej mówi się także że PO ma związek
z przyszłością bo myślisz o tym jak utrzymać swoje ciało w dobrej formie poprzez
jedzenie i picie. Jeśli twoje PO jest zbyt mocne to jesteś skoncentrowany głównie na
sobie. Taki człowiek siedząc przy stole będzie wszystko zgarniał dla siebie, nie
będzie się troszczył o to czy starczy dla innych. W sytuacjach niebezpiecznych mocny
typ PO jest w stanie nawet zabić. Ja jestem najważniejszy.

Relacja między PO, płucami i skóra jest bardzo
ważna. Jest choroba skóry która ma ścisły związek z PO to jest łuszczyca. Skóra
zaczyna zamieniać się w łuskę.

Jeśli masz zbyt małe PO zachowujesz się bardzo
altruistycznie. Dbasz o wszystkich z wyjątkiem siebie gdyż nie widzisz dla siebie
żadnej przyszłości. Jest to rodzaj szczególnej szczodrości. Jest to ukryta droga do
popełnienia samobójstwa. Tacy ludzie zrezygnowali już z wszystkiego, nie widzą dla
siebie przyszłości. Jeśli masz mocne PO to zawsze troszczysz się o swoja
przyszłość, gdy idziesz na zakupy to kupujesz aż na dwa tygodnie, idziesz kupić
koszulę a kupujesz ich 10, chcesz kupić długopis kupujesz 15, troszczysz się o swoją
przyszłość. Jeśli masz małe PO jest dokładnie odwrotnie, masz tendencję do
niedoboru odporności, często się przeziębiasz, łapiesz wszystko co jest możliwe,
ulegasz łatwo wypadkom, masz pecha, masz wypisane na czole przyjdź i zabij mnie. Masz
skłonność do popełnienia samobójstwa. Tacy pacjenci głęboko to ukrywają a na
zewnątrz będą altruistami. Jak możemy się przekonać że twoje PO jest słabe? Jest
wiele przyczyn takiego PO, główna przyczyna tkwi w dzieciństwie. Gdy byłeś małym
dzieckiem twoi rodzice cały czas kłócili się, nie rozumieli się, decydują się na
separacje. Nie rozumiesz tego i martwisz się o swoją przyszłość, jesteś smutny a to
oddziałuje na twoje płuca i zaczynasz chorować. Co dwa tygodnie przeziębienie, stały
kaszel, chodzisz od lekarz a do lekarza, ale nic się nie dzieje nawet jeśli zastosujesz
chińską medycynę ponieważ główna przyczyna tkwi w emocjach. W dzieciństwie takiego
dziecka PO uległo rozpuszczeniu. Niektóre dzieci w ten sposób nabawiają się astmy,
chorób skóry. To oznacza że dziecko prosi: popatrz się na mnie, co się ze mną
dzieje, potrzebuje twojej uwagi. Jeśli ten stan pogłębi się to dotknie nerek i wtedy
dziecko stanie się przerażone, zdarzy się to wtedy gdy dochodzie do bijatyki między
rodzicami. Takie dziecko mając 10 lat dalej moczy się w nocy.

Jak widzimy jest bliska relacja pomiędzy płucami,
skórą a przyszłością. Jeśli przyjdzie do ciebie matka i powie: moje dziecko od roku
było już kilkanaście razy przeziębione to nie pytaj jak ono się odżywia, musisz
sięgnąć głębiej, musisz zadać innego rodzaju pytania, pytania o stan emocjonalny
dziecka. Jeżeli PO dziecka jest słabe to jego organizm jest podatny na różnego rodzaju
choroby, które spowodują degeneracje jego organizmu. To jest tak jak byś chciał
budować dom bez architekta. Możemy powiedzieć, że PO jest naszym ciałem eterycznym.
PO jest architektem naszego ciała a na jakość PO wpływają nie tylko sytuacje
konfliktowe ale także wszystkiego rodzaju szoki. Szok może wywołać przesunięcie się
PO naszego ciała eterycznego. To znaczy, że idąc ulicą możesz mieć wrażenie, że
spacerujesz obok siebie. W medycynie antromozorficznej mówimy, że szok może spowodować
nawet raka. W medycynie chińskiej jest tak samo. Przyczyną SM może też być
uszkodzenie PO. Gdy uczyłem się w Chinach moi nauczyciele mówili, że w takiej sytuacji
należy zacząć od leczenia PO. Nawet gdy pacjent nie ma objawów niewydolności płuc to
poprzez wzmacnianie płuc wzmacniamy jego ciało eteryczne.

W ten sposób tłumaczymy, że HUN i emocje są ze
sobą związane jak również PO i fizyczna strona naszego ciała są ze sobą związane.

Według tradycji taoistycznej naszym zadaniem jest
uwolnienie się od wszelkich działań instynktownych, które są we władaniu PO i HUN.
Jeżeli zrozumiemy związek pomiędzy HUN i PO to nasze leczenie akupunkturą, akupresurą
i shiatsu nabierze szczególnego, głębszego znaczenia. Jeżeli leczymy płuca to nie
oznacza że mamy do czynienia tylko z samym organem lecz wpływamy także na PO podobnie
gdy leczymy wątrobę to mamy do czynienia również z HUN itd.

Pytania

 

Pyt.1. Czy pomiędzy PO max i min istnieje PO
średnie które jest dobre?

ODP. Jest i jest to stan człowieka który jest
usatysfakcjonowany tym co ma. Z punktu widzenia duchowego doceniamy nasze ciało i
cieszymy się nim traktując je jako coś cennego i troszczymy się głównie o nasz
rozwój duchowy.

Pyt.2. Pytanie czy podczas transplantacji
wątroby następuje również transplantacja HUN?

ODP. Podczas transplantacji wątroby następuje
tylko transplantacja organu a nie dochodzi do transplantacji HUN. Jeśli np. dokonujemy
transfuzji krwi wtedy PO nie czuje się dobrze i ty nie czujesz się dobrze. Jeśli
otrzymujemy krew od osoby o dobrych wibracjach to dobrze się czujemy to te dobre wibracje
przechodzą do nas. Emocje po transfuzji mogą wystąpić nawet po 4 miesiącach.

 

Pyt.3. Czy można oczyścić swoje HUN?

ODP. Nie można oczyścić swojego HUN. Możesz się
tylko nauczyć jak z tym żyć. Jeśli istnieją jakieś bloki w twoich przeżyciach
emocjonalnych to można je złagodzić tylko poprzez psychoterapie. Dlatego psychoterapia
jest tak ważnym narzędziem w medycynie zachodniej w procesie leczenia. Jeśli chcesz
oczyścić swoje HUN poprzez medytacje to najpierw musisz złagodzić bloki gdyż czasami
ludzie zbyt szybko rozpoczynają medytowanie. Wtedy usiłują przykryć medytacją swoje
HUN chcą w ten sposób zapomnieć o swoich problemach ale HUN daje o sobie znać, wywiera
presje. Nie można oczyścić całego swojego HUN gdyż jak to już powiedziałem jest to
zbiór przeżyć emocjonalnych z kilku wcieleń ale możemy je poprawić poprzez zdobycie
nowych pozytywnych doświadczeń poprzez pozytywne działania i pozytywne myślenie.
Używamy takiego antywirusowego programu do oczyszczenia naszej podświadomości. Należy
pokonać swoje problemy bo w przeciwnym razie nie będziesz mógł rozpocząć medytacji.
Nie będzie ona właściwa.

 

Pyt. 4. Związek między koncentracja a
właściwą dietą.

ODP. Aby uzyskać dobrą koncentrację należy
zredukować ilość zjadanych zbóż i chleba. Problem z koncentracją jest problemem z
nagromadzeniem tego co nazywamy wilgocią w naszym organizmie. Najważniejszym jest
redukcja zjadanego chleba i zbóż. Jeśli jesz tych produktów zbyt wiele i niedokładnie
je przeżuwasz to powstanie to co nazywamy wilgocią. Oczywiście zależy to również od
konstytucji twojego ciała gdyż jeśli twój system trawienny jest mocny to nie będziesz
miał problemów. Dobrą koncentrację należy również wyćwiczyć należy ją
trenować. Jeżeli np. nałożą się dwa problemy nadmiaru wilgoci w organizmie i wilgoci
związanej z klimatem w którym mieszkasz to będziesz miał problemy z koncentracją. Tak
więc jeśli przyjdzie do was matka, której dziecko ma kłopoty z koncentracją to
pierwszą rzeczą na jaką należy zwrócić uwagę to jest ograniczyć ilość cukru
jaką dziecko zjada. Jest to częsty problem występujący w diecie wegetariańskiej gdyż
ci ludzie odżywiają się głównie zbożami, roślinami strączkowymi, pełnym chlebem a
te produkty produkują nadmiar wilgoci w organizmie. Oczywiście twój system trawienny
jest w stanie poradzić sobie z tym nadmiarem gdy jesteś młody masz 17 lat czy 20 ale
gdy jesteś już po 40-ce i chcesz dalej tak jeść to masz kłopot, należy wtedy
zredukować z diety te pokarmy, które powodują wytwarzanie się wilgoci w organizmie.
Głodowanie jest dobrą i prostą metodą na wyeliminowanie wilgoci i poprawi naszą
koncentrację.

Pyt. 5. Jeżeli nie można oczyścić HUN to jak
pomóc dziecku z epilepsją?

ODP. W medycynie chińskiej epilepsja jest to
choroba tego co nazywamy wiatrem i śluzem. W tej chorobie następuje zatkanie kanałów
energetycznych serca. Można podawać choremu dziecku środki, które wyeliminują wilgoć
i zredukują wiatr. Musi być dobrana prawidłowa dieta oraz przede wszystkim postawiona
właściwa diagnoza i podane właściwe leczenie.

 

Pyt. 6. Związek funkcji psychicznych z mózgiem.

ODP. W medycynie chińskiej mózg rozpatrywany jest
jako morze szpiku. Jest ekspresją potencji nerek. Odporność twojego systemu nerwowego
jest zależna od kondycji twoich nerek a jakość i ilość JING ma wpływ na pojemność
twojego umysłu. Jeśli masz mocne nerki to twój system nerwowy będzie silny i nie
można go łatwo wyprowadzić ze stanu równowagi. Jest to pierwszy warunek. Drugi warunek
to istnienie bardzo silnej zależności pomiędzy mózgiem, nerkami i pamięcią. Jeśli
masz silne konstytucjonalnie nerki to będzie można z tobą rozmawiać o twoim
dzieciństwie nawet gdy będziesz miał 80 lat. Taka osoba tak dobrze pamięta swoje
młode lata bo ma mocne nerki. Pamięć długowieczna jest ściśle związana z energią
nerek. Bądźcie jednak uważni gdyż wiele starszych osób pamięta swoje dzieciństwo
gdyż mają zachowany w pamięci fragment swojego życia ale to nie oto chodzi. Jest to
neurotyczny stan umysłu. Pamięć długowieczna ma związek z nerkami a krótkotrwałą
ma związek z sercem.

Pyt. 7. Czy w tradycyjnej medycynie chińskiej
stosuje się transfuzje?

ODP. W tradycyjnej medycynie chińskiej nie stosuje
się transfuzji ale obecnie jest to czynione gdyż w Chinach udało się połączyć
medycynę tradycyjna z zachodnią, współczesną. Chińczycy jednakowo szanują lekarza
tradycyjnej medycyny jak i wykształconego na zachodzie. To zależy od pacjenta.

Pyt. 8. Czy dobre czerwone półsłodkie wino
francuskie jest dobre dla serca?

ODP. Jest bardzo dobre ale nie należy zapominać o
serze i romantycznej muzyce.

Pyt. 9. Czy są podobieństwa między filozofią
medycyny chińskiej a koncepcją medycyny zachodniej?

ODP. Jest duże podobieństwo. Ja nie studiowałem
medycyny zachodniej pod tym kątem. W medycynie zachodniej mówi się o podświadomości i
blokach. Tak samo się mówi również i w medycynie chińskiej. Różnice widać bardziej
w sposobie leczenia. Lekarz zachodni będzie starał się sprowokować pacjenta do rozmowy
na temat jego problemów jak również pracować z jego ciałem a jeśli będziesz się
kierował medycyną chińską to będziesz zastanawiał się nad PO czy HUN. Np. ,jeśli
przyjdzie do mnie pacjent i powie jestem taki przerażony to lecząc na sposób zachodni
będę prowokował rozmowę na temat przyczyn jego problemów a jeśli będę zachowywał
się zgodnie z medycyną chińską to w pierwszej chwili pomyślę o nerkach. Rzeczą
cudowna w medycynie chińskiej jest to, że jeśli mam takiego pacjenta to popatrzę na
jego język, zbadam puls i powiem mu, że nie mogę go szybko wyleczyć ale postaram się
mu pomóc poprzez wzmocnienie jego nerek stosując zioła i akupunkturę. Inny przykład
jeśli przyjdzie do mnie kobieta i powie, że przed miesiączką czuje się niezbyt dobrze
i ma takie duże napięcie w piersiach, boli ją podbrzusze to według medycyny chińskiej
będzie to tłumaczone jako zastój QI w wątrobie a przyczyną tego może być np.
konflikt z partnerem. Czyli nie jest to problem, który możesz rozwiązać w tym momencie
ale możesz coś zrobić jak np. akupunkturę, podać zioła, które otworzą kanały
energetyczne i pozwolą na uwolnienie napięcia w piersiach. Rzeczą praktyczną w
medycynie chińskiej jest to że jeśli mamy objawy związane z umysłem pacjenta to
możemy je powiązać z organem, który powinniśmy w tym momencie leczyć. Analizujemy
emocje a leczymy organy. Kobiety, które mają więcej niż 2 czy 3 dzieci mogą mieć
niekontrolowane wybuchy agresji. Takie kobiety są bardzo zmęczone gdyż nie sypiały
wiele nocy bo troszczyły się o dzieci. W takim stanie wyczerpania kobiety dochodzi do
uzewnętrznienia HUN. W takiej sytuacji zgodnie z medycyną chińską jak również i
tybetańską nie wyślemy kobiety do psychoterapeuty ale zastosujemy zioła i akupunkturę
usuwające zastój QI w wątrobie. Na poziomie terapeutycznym do uwolnienia z bloków w
organizmie Chińczycy stosują CHI KUNG i różne rodzaje TAI CHI. Takie metody obserwacji
i relaksacji naszego umysłu pomogą w odblokowaniu umysłu pacjenta. Chińczycy nie
akceptują metody zachodniej, która polega na wywoływaniu uzewnętrzniania stanów
emocjonalnych. Pacjent jest wspierany ziołami, akupunkturą oraz specjalnie dobranymi
ćwiczeniami TAI CHI i CHI KUNG.

Pyt. 10. Jak leczyć anemie ?

ODP. W przypadku anemii często problemem jest że
jesteś wegetarianinem. Nazywamy to zimnym wegetarianizmem. Należy przestać używać
herbaty i kawy a zwłaszcza herbaty miętowej. Należy więcej gotować i może nawet
jeść trochę mięsa. Aby być wegetarianinem należy wiedzieć jak gotować. Nie należy
używać za dużo produktów z soji jak np. tofu. W Polsce jest za zimno aby tak się
odżywiać.

Pyt. 11. Wysokie i niskie ciśnienie.

ODP. Niedobór nerek, śledziony i wątroby jest
przyczyną niskiego ciśnienia krwi. Te organy są za zimne. Przy wysokim ciśnieniu jest
odwrotnie te organy są za gorące. W medycynie chińskiej jest 14 przyczyn wysokiego
ciśnienia.

Pyt. 12. TAI CHI i coś na ten temat.

ODP. W tradycji taoistycznej są dwie linie przekazu
związane z ruchem. Jedna to jest WEI GONG czyli ekspresja QI poprzez ruch a druga to NEI
GONG jest to medytacja w pozycji siedzącej. Jeśli podąża się ścieżką taoistyczną
to należy łączyć obie metody razem. Linia WEI GONG zawiera w sobie wszystkie rodzaje
ćwiczeń, które występują w TAI CHI CHUŁAN jak również takie, które nazywamy
pięcioma zwierzętami. Główną ich ideą jest uwolnienie kanałów oraz osiągnięcie
spokoju umysłu poprzez ruch. Gdy ciało się rusza umysł może się skupić sam na
sobie. Jest to szczególna forma, która jest stosowana w tradycji taoistycznej
szczególnie dla ludzi, którzy nie mogą usiedzieć w spokoju. Niektórzy ludzie nie
mogą stosować NEI GOMG to jest medytacji w pozycji siedzącej oni mogą uzyskać pewien
stan spokoju poprzez wykonywanie szczególnych ruchów, poprzez zajęcie swego ego.
Równocześnie na tej samej zasadzie następuje otwarcie kanałów i pobudzenie cyrkulacji
krwi. W zależności od tego, którą z form się praktykuje wpływa się na konkretne
narządy. Np. jeśli stosuje się to co nazywamy CHI KUNG tygrysa można wpływać w ten
sposób na wątrobę. Jeśli stosuje się CHI KUNG żurawia wpływa się na płuca.
Odpowiednio do linii praktyki, którą się stosuje można wprost wpływać na dany
narząd i ma się równocześnie okazję do usunięcia bloków a szczególnie bloków
emocjonalnych. W tradycji CHI KUNG WEI GONG głównie skupia się na energii płuc. To
jest dobre gdy się ma np. raka płuc. Jest też inna tradycja, która ma związek ze
wszystkimi kanałami energetycznymi. Są ruchy które są związane odpowiednio z każdym
meridianem ale ruch nie ma znaczenie jeśli nie jesteśmy w stanie skupić umysłu. Nie ma
to jednak znaczenie jeśli nie jesteśmy w stanie w sposób właściwy zamknąć kanał bo
tylko w ten sposób można poruszyć QI jeśli skupi się na niej i poruszy się QI w
kanale we właściwy sposób. Natomiast gdy się ma wystarczającą ilość QI i potrafi
się ją uwolnić to wtedy można ją wykorzystać do leczenia innych. Można uwolnić QI
przez otwartą dłoń. Siedząca forma CHI KUNG to również metoda otwierania kanałów.
Zazwyczaj łączy się obydwie metody. To jest bardzo zdrowe. Jest to szczególnie ważne
dla tych co siedzą medytując przez wiele godzin, wtedy oni na pewno nie są zdrowi. Na
zachodzie stosuje się TAI CHI w niewłaściwy sposób. Przede wszystkim traktuje się TAI
CHI CHULAN jako metodę relaksacji czym na pewno nie jest. Są to sztuki walki. Sądzi
się również, że te metody mają za zadanie utrzymanie ciała w zdrowiu. W tradycji
taoistycznej jest to ścieżka mistyczna. Podróżowałem po Chinach, spotykałem wielu
mistrzów i gdy oni uwalniają QI i to się naprawdę czuje. Dla nich jest to mistyczna
droga a nie jest to tylko ćwiczenia dla utrzymania zdrowia. Jeśli macie możliwość
znalezienia dobrego nauczyciela to jest to znakomita metoda, którą można stosować już
teraz aż do późnego wieku. W Chinach pomiędzy 5 a 6 rano widać wiele ludzi
ćwiczących w parkach. Ci sami ludzie wieczorem spotykają się w parku i tańczą.
Chińczycy kochają taniec. To jest bardzo wspaniała tradycja, którą otrzymaliśmy od
Chińczyków ale należy być bardzo ostrożnym bo jest niewielu mistrzów tej sztuki.
Jeśli jest się wielkim lekarzem to nie stosuje się już akupunktury tylko wrzuca się
QI do kanałów. Bycie dobrym lekarzem oznacza dla Chińczyków, że jest się dobrym
również w sztuce CHI KUNG. Chińscy pacjenci są bardzo wrażliwi na to. Dla Chińczyka
bycie dobrym akupunkturzystą oznacza posiadanie również bardzo silnej QI i oni to
momentalnie poczują i powiedzą, że przez tego człowieka nie chcą być leczeni bo on
nie ma dostatecznie silnej QI.

Pyt. 13. Jakie są postępy w leczeniu raka i
AIDS ?

ODP. AIDS jest spowodowane wystąpieniem toksycznego
gorąca wewnątrz ciała na głębokich poziomach. Wyrazem tego na poziomie zewnętrznym
jest niedobór QI. Tak więc przez pierwsze kilkanaście lat choroby jedynym symptomem
widocznym w diagnozie z pulsu i języka będzie brak QI. A gdy to toksyczne gorąco
wreszcie rozprzestrzeni się w organizmie język staje się ciemno czerwony.
Przyszłością leczenia AIDS jest połączenie obu metod zachodniej i chińskiej gdyż
jedna i druga są niezbędne aby pewne rzeczy wychwycić. Należy stosować wszystkie
skuteczne metody aby pomóc. Nie ma metody w diagnozie chińskiej na stwierdzenie, że
ktoś ma odczyn pozytywny AIDS. To samo dotyczy raka. Tak więc wszystkie metody jakie
znamy zachodnie i tradycyjne powinny być stosowane aby pomóc pacjentowi. Są np. pewne
stany zapalne, których nie da się inaczej leczyć niż antybiotykami. Wierzę zarówno w
chińską medycynę jak i w medycynę zachodnią. Przyszłością jest współdziałanie
oby tych tradycji dla dobra pacjentów.

 

Opracowała z kaset Elżbieta Winter

 

Claude Diolosa jest lekarzem Tradycyjnej
Medycyny Chińskiej, nauczycielem buddyzmu tybetańskiego tradycji Kagyu, wcześniej
nauczycielem sztuk wojennych Dalekiego Wschodu. Jest Francuzem, przez wiele lat prowadził
praktykę lekarską w Niemczech, obecnie znowu mieszka i pracuje we Francji. Wykłada
Tradycyjną >Medycynę Chińską w formie kilkuletnich kursów podyplomowych dla
lekarzy w Niemczech, Austrii, Francji, Polsce, Czechosłowacji. Jego głęboka wiedza i
niezwykły talent w przekazywaniu tej trudnej, skomplikowanej sztuki, przyniósł mu
szacunek i wielką popularność również w środowiskach innych niż medyczne. Teksty
nagrane w trakcie jego wykładów z lat 1985 – 1992 były wielokrotnie powielane i
rozprowadzane oficjalnie i nieoficjalnie w Polsce, chociaż nigdy nie uzyskały
autoryzacji. Zgodnie z zasadami sztuki medycznej, sam nadal kształci się, głównie
przebywając w Chinach, w Chen Du, znanym ośrodku kształcenia lekarzy, gdzie Tradycyjna
Medycyna Chińska [TCM] jest wykładana w językach zachodnich. Claude Diolosa będąc
jednocześnie lekarzem, filozofem, poszukiwaczem prawd uniwersalnych, nauczycielem życia
w harmonii między ciałem i duszą. Jest uosobieniem pięknej postaci lekarza tak rzadko
dziś już spotykanego, a tak bardzo potrzebnego w naszych czasach.

Krzysztof Romanowski

Tekst wywiadu z lekarzem Krzysztofem Romanowskim pt.
Nim stracisz zdrowie na stronie I Ching

www.logonia.org