Ego

Ego-jaźń pojawia się i znika, jest przemijająca, podczas gdy rzeczywista Jaźń jest niezmienna.

*
Chociaż jesteś prawdziwą Jaźnią, faktycznie identyfikujesz się z ego-jaźnią. *
Zobacz to, a ego zniknie i pozostanie sama Jaźń.
*

Podaje się, że ego posiada trzy ciała: grube, subtelne i przyczynowe, lecz mówi się tak tylko dla celów analitycznych. Jeśli metoda badania będzie zależna od formy ego, badanie będzie całkowicie niemożliwe do wykonania, gdyż formy ego są niezliczone. Dlatego w celu samo-badania, musisz podążyć poza formę ego do jego podstawy, zwanej ahamvrtti.

*

Chociaż poczucie ja lub ja-jestem znane jest powszechnie jako ahamvrtti (aham – ja, vrtti – zjawisko świadomościowe), nie jest ono zwykłym vrtti umysłu. Jest tak, ponieważ w przeciwieństwie do innych vrtti, które nie mają istotnych połączeń między sobą, ahamvrtti jest jednakowo i zasadniczo połączone
z każdym vrtti umysłu.

*

Poszukiwanie źródła ahamvrtti nie jest zwykłym poszukiwaniem podstawy jednej z form ego, ale dotyczy samego źródła, z którego pochodzi poczucie ja-jestem.

*
Zgłębianie źródła ahamvrtti dotyka samej egzystencji ego. Dlatego więc

rozważanie subtelności form ego nie ma tu żadnego znaczenia.

Z funkcjonalnego punktu widzenia ego ma tylko jedną charakterystykę – służy jako węzeł między Jaźnią, która jest czystą Świadomością, a fizycznym ciałem, które jest bezwładne. W badaniu źródła ego sięgasz do esencji świadomościowego aspektu ego. Z tego powodu badanie takie musi prowadzić do realizacji czystej świadomości Jaźni.

*

Zrodzony z form, ukorzeniony w formach, żywiący się formami, ciągle zmieniający formy, sam bezforemny – duch-ego, na skutek badania bierze nogi za pas i znika.

*

Dzięki pojawianiu się ego, pojawia się wszystko. Wraz z jego zanikiem, wszystko zanika. Tak więc ego jest wszystkim. Podążanie tą drogą wiedzie do zwycięstwa nad wszystkim.

*

Odkryj prawdziwe źródło ego poprzez wewnętrzne poszukiwanie, z bystrym, wrażliwym intelektem, dzięki regulacji oddechu, mowy i umysłu, tak jak czyniłby to ktoś, chcący wydobyć rzecz, która wpadła do głębokiej studni.

*
Ego ginie, gdy ktoś zagłębia się w pytaniu kim jestem? i wchodzi do Serca. *

Moment, kiedy ego-jaźń próbuje poznać samo siebie, zmienia jego charakter. Zaczyna coraz mniej uczestniczyć w ciele fizycznym (jada, czyt. dżada), którym dotychczas było zaabsorbowane, a coraz bardziej przebywa
w świadomości Jaźni.

*

Prośba o zapomnienie swego imienia jest tak samo egoistyczna jak pragnienie zachowania go.

W badaniu kim ja jestem?ja – to ego. Pytanie naprawdę znaczy – co jest źródłem, początkiem tegoż ego?

*

Bądź Tym, czym jesteś. Wszystko, co jest konieczne, to pozbyć się ego. Tego, które powszechnie Ci towarzyszy. Nawet teraz jesteś Tym. Widzisz pustkę. Jesteś tutaj i widzisz pustkę. Na co czekasz? Wpadłeś w sidła ego. Zostaw całe to gadulstwo. Bądź Sobą.

*

Twoim obowiązkiem jest być, a nie być tym lub tamtym. Metoda ta może być podsumowana w słowach bądź cichy, nieruchomy. Co znaczy ta cichość, nieruchomość? Oznacza to porzucenie pojęć, że jestem tym i tamtym.

*

Medytacja jest możliwa tylko wtedy, jeśli ego jest podtrzymywane. Mamy wtedy ego i obiekt, nad którym medytujemy. Jest to zatem metoda pośrednia, ponieważ Jaźń jest jednością. Podczas poszukiwania ego, tego, czym jest, jego źródła, ego znika, a to co pozostaje, jest Jaźnią. Ta metoda jest bezpośrednią.

*

Czym jest lęk? To tylko myśl. Najpierw pojawia się ego i dostrzega obiekt zewnętrzny. Doświadczanie czegokolwiek zewnętrznego implikuje egzystencję widza wewnątrz. Poszukiwanie jego źródła eliminuje wątpliwość i lęk. Nie tylko lęk, wszystkie inne myśli skupione wokół ego znikną razem z nim.

*

Ego jest przyczyną całego świata. Jeśli ono rozpuści się podczas badania, wszystko rozpłynie się i pozostanie rzeczywistość Jaźni.