o samopoznaniu

RAMANA  GITA
[rozdzial VII]
przekaz Ramany Maharshi

opracowanie w języku polskim
Leon Zawadzki

Samo-poznawanie oraz dyspozycja ku temu

1. Ten siódmy rozdział
                         zawiera zapis doskonałej rozmowy
      Pomiędzy Karshni z rodu Bharatvadżi
                                                                  i Acharya Ramana.

Karshni:

2. Na czym polega istota Samo-poznawania?
                                                                       Jaki jest jego cel? 
     Czy istnieje większe dobro,
                                                osiągane innymi środkami?

Bhagavan:

3. Mówią, że <ja>- myśl jest ogółem sumą wszystkich myśli.
Konieczne więc jest poszukiwanie źródła <ja>- myśli.

4. To właśnie jest Samo-poznawaniem,
                                                               a nie studiowanie Pism.
      Podczas poszukiwania źródła
           ego zostaje wchłonięte przezeń.

5. Kiedy ego, które jest zwyczajnym odbiciem Atmana,
                                                              całkowicie znika,
 To, co pozostaje,
                jest istotnym prawdziwym JA,
                                     w całkowitej swej pełni i niewinności.

6. Rezultatem Samo-poznawania
                                                     jest uwolnienie od wszelakich cierpień.
     To – najwyższy ze wszystkich rezultatów.
                                                       Nie ma niczego, co by go przewyższało.

7. Zadziwiające moce tajemne
                                                można osiągnąć innymi sposobami.
      Lecz ostateczna Wolność
                                              następuje wyłącznie dzięki Samo-poznawaniu.

Karshni:

8. Któż uznanym być może za godnego takiego poznawania?
Czy człowiek może sam rozpoznać
                                        własną dyspozycję i gotowość?

     Bhagavan:

                                                        
     

9-10. Ten, którego umysł jest oczyszczony praktyką upasana
                Oraz innymi środkami bądź cnotami,
                                                     nabytymi w poprzednich żywotach,
                Kto doświadcza niedoskonałości ciała
                                                                            i obiektów zmysłowych,
                a także czuje nieodpartą niechęć,
                                                        gdy jego umysł działa
                                                                                  pośród tych obiektów,
                I kto rozpoznał, że ciało jest nietrwałe,
                                                       tego nazywają godnym ku Samo-poznawaniu.

          11. Według owych dwóch znaków rozpoznania,
                   czyli poczuciu nietrwałości ciała
                           oraz nie-przywiązywaniu się do obiektów zmysłowych,
      Można dowiedzieć się o swojej dyspozycji i gotowości
                                                                                 do Samo-poznawania.

      Karshni:

      12-13. Kiedy człowiek zdolnym jest ku Samo-poznawaniu,
                  dzięki swemu nie-przywiązaniu do obiektów zmysłowych
                                                                                        i rozróżnieniu,
                  Czy będzie miał jakąkolwiek korzyść z rytuałów ablucji,
                      z modlitwy o ustalonej porze, z powtarzania mantr,
                         z ofiary dla ognia, ze śpiewania Wed, z wielbienia bogów,
                  Ze śpiewania pieśni chwalebnych, z pielgrzymowania,
                          ze składania ofiar, z ofiarowania potrzebującym,
                               oraz z przestrzegania specjalnych praktyk duchowych?
                  Czy też będzie to wszystko tylko stratą czasu?

       Bhagavan:

                  14. U nowicjuszy praktykujących Samo-poznawanie,
    a których przywiązania już się kończą,
                   Wszystkie te wspomagające
                                                              sposoby praktykowania
                                czynić będą umysł coraz bardziej czystym.
               15. Dobroczynna aktywność umysłu, mowy i ciała
                     Niweczy tę przeciwstawnie skierowaną,
                                        błędną,
                                                      aktywność umysłu, mowy i ciała.
            
               16. Cała ta aktywność dojrzałych mistrzów,
                                  obdarzonych umysłami najwyższej czystości,
                      Pomaga światu.
               
17. Dojrzali mistrzowie dokonują czynności
                    dla nauczania własnym przykładem
                                        ku pomyślności innych.
     A nie ze strachu zaniedbania rytuałów duchowych.

18. O najlepszy z ludzi, dobroczynne działania,
                          spełniane bez poczucia różnic
                                                                                i bez przywiązania,
                      Nie są przeszkodą na drodze Samo-poznawania.

19. Niewykonywanie rytualnych czynności przez człowieka,
     który jest dojrzały
                                 i nieustannie zajmuje się Samo-poznawaniem,
                                                                       nie skutkuje grzechem.
     Ponieważ Samo-poznawanie, samo w sobie,
                   jest najbardziej chwalebną i najbardziej oczyszczającą
                                                         spośród wszystkich czynności.

20. Dwa sposoby życia można zaobserwować u dojrzałych,
                                        pełnych gotowości poszukiwaczy:
     Rezygnację z działania,
                                     by doświadczać odosobnienia w Jedności
                                                       lub działanie dla dobra innych.

Karshni:

21. Jeśli istnieje jeszcze inna droga do Wyzwolenia,
                    to czy jest ona taka sama, czy też inna?
     Bhagavanie, bądź tak dobry i opowiedz mi o tym.

Bhagavan:

22. Jeden stara się osiągnąć;
               drugi – poszukuje tego, kto stara się osiągnąć.
    Pierwszy traci wiele czasu,
                                     lecz w końcu osiąga Atmana.

23.Umysł człowieka,
                 skupionego w medytacji na jedynym obiekcie,
                 osiąga zogniskowanie na jednym kierunku rozpoznania.
     A zogniskowanie umysłu na jednym
                                         prowadzi do przebywania w Atmanie.

24.Ten, kto wytrwale medytuje, osiąga,
                  nawet sam tego nie pragnąc,
                                           przebywania w Atmanie.
      Inny, poszukujący źródła <ja> – myśli,
                              świadomie przebywa w Atmanie.

25.Bóstwo, mantra czy też jakikolwiek inny
                                           wzniosły obiekt medytacji
     Pochłaniane są, w końcu,
                         przez wspaniałą promienistość Atmana.

26.Zarówno poprzez medytację, jak i poprzez Samo-poznawanie
                                                                    osiąga się ten sam Cel.
     Jeden ucicha w Nim medytacją,
                                                       a inny – Wiedzą.

                                         Oto siódmy rozdział, zwany
                             Samo-poznawanie oraz dyspozycja ku temu
                                            w  Sri Ramana Gita,
         nauce o Brahmanie i Pismach jogi,
                        spisanej przez ucznia Ramany, Vashisthę Ganapatiego