Jogasutry Patanjali – Księga trzecia

Przekład Leon Cyboran         Śpiewa Pandit Sri S.T. Nagaradż z uczniami         Czyta Leon Zawadzki

  

 

 

 

deśabandhanaś cittasya dharana

III.1.    ZWIĄZANIE ŚWIADOMOŚCI Z MIEJSCEM – DHARANĄ

[F.r.]    Związanie [zjawiska] świadomości (citta)

          z miejscem (deśa) jest to ‘przykucie uwagi (dharana).

 

          tatra pratyayaikatanata dhyanam

III.2.    W TYM JEDNOSTAŚĆ PRATJAJI – DHJANĄ

[F.r.]    Gdy w tym [miejscu przykucia uwagi] zachodzi jednostajność (ekatanata) pratjaji, to jest kontemplacja (dhyana).

 

          tadevarthamatranirbhasam svarupasunyam iva samadhih

III.3.    TA SAMA MAJĄCA JAŚNIENIE SAMEJ TYLKO RZECZY,  JAK GDYBY POZBAWIONA SWOJEJ NATURY – SAMADHI

[F.r.]    Ta sama (kontemplacja) gdy ma zjawienie się  (jaśnienie, nirbhasa) ‘samej tylko rzeczy (arthamatra) – jak gdyby pozbawiona (śunya) swojej natury (svarupa) – jest skupieniem (samadhi).

 

          trayam ekatra samyamah

III.4.    TRÓJKA W JEDNYM – SANJAMĄ

[F.r.]    Gdy [te] trzy [stany: przykucie uwagi (dharana), kontemplacja (dhyana) i skupienie (samadhi) zostaną skupione (ściągnięte)] w jednym [przedmiocie świadomościowym], to mamy sanjamę (ściągnięcie, samyama).

 

 

         tajjayat prajnalokah

III.5.   POPRZEZ OPANOWANIE JEJ – ŚWIATŁO POZNANIA PRAWDY

[F.r.]   Gdy się opanowuje sanjamę, nastaje ‘światło (wizja, naoczność, intuicja) poznania prawdy (prajnaloka).

 

          tasya bhumisu viniyogah

III.6.    ZASTOSOWANIE JEJ – NA STOPNIACH

[F.r.]    Sanjamę stosuje się (viniyoga) [odpowiednio na coraz wyższych] stopniach [świadomości, lub jogi].

 

          trayam antarangam purvebhyah

III.7.    TRÓJKA – WEWNĘTRZNYM CZŁONEM DODATKOWYM W PORÓWNANIU Z POPRZEDNIMI

[F.r.]    [Ta] trójka [- przykucie uwagi, kontemplacja i skupienie] w przeciwieństwie do [pięciu] poprzednich [członów dodatkowych, które były pośrednie] stanowi bezpośredni (wewnętrzny) człon dodatkowy (antaranga) [jogi].

 

          tadapi bahirangam nirbijasya

III.8.    NAWET ONA – ZEWNĘTRZNYM CZŁONEM DODATKOWYM DLA BEZ ZALĄŻKA

[F.r.]    Nawet ta [trójka] jest ‘pośrednim (zewnętrznym) członem dodatkowym (bahiranga) dla [skupienia (samadhi)] ‘bez zalążka (nirbija).

 

          vyutthananirodhasamskarayor abhibhavapradurbhavau nirodhaksanacittanvayo nirodhaparinamah

III.9.    POKONANIE I POWSTANIE SANSKAR WYŁANIANIA I POWŚCIĄGNIĘCIA – PRZEMIANĄ POWŚCIĄGNIĘCIA INHERENTHĄ ŚWIADOMOŚCI W MOMENCIE POWŚCIĄGNIĘCIA

[F.r.]    Pokonanie sanskary wyłaniania (vyuthana) i powstanie sanskary powściągnięcia (nirodha) jest przemianą  (parinama) powściągnięcia (nirodha) inherentną  (-anvaya) świadomości (citta) w momencie (atomie czasu, ksana) powściągnięcia.

 

 

          tasya praśantavahita samskarat

III.10    JEJ POTOK – WYCISZONY OD SANSKARY

[F.r.]    Świadomość ma potok (bieg, vahita) [zjawisk] wyciszony (praśanta) z powodu sanskary [powściągnięcia].

 

          sarvarthataikagratayoh ksayodayau cittasya samadhiparinamah

III.11.   ZANIK I POWSTANIE STANU WSZECHSŁUŻENIA I JEDNOLITOŚCI – PRZEMIANĄ SKUPIENIA ŚWIADOMOŚCI

[F.r.]    Zanik ‘stanu wszechsłużenia (sarvartha) i powstanie jednolitości (ekagrata) – to przemiana (parinama) skupienia (samadhi) świadomości (citta).

          tatra punah śantoditau tulyapratyayau cittasyaikagrataparinamah

III.12.   W NIM ZAŚ JEDNAKOWA PRATJAJA UCISZONA I POWSTAŁA  – PRZEMIANĄ JEDNOLITOŚCI ŚWIADOMOŚCI

[F.r.]    Z kolei w tym [skupieniu] pratjaja uciszona (zanikła, śanta) i pratjaja powstała (czynna, zjawiona, udita) są jednakowe (tulya) – jest to przemiana (parinama) jednolitości (ekagrata) świadomości (citta).

          etena bhutendriyesu dharmalaksanavasthaparinama  vyakhyatah

III.13.   PRZEZ TO OBJAŚNIA SIĘ PRZEMIANĘ CECH, OZNAK CZASOWYCH I STANÓW W ELEMENTACH I NARZĄDACH PSYCHICZNYCH

[F.r.]    W ten sposób (przez to, etena) objaśnia się przemianę (parinama) cech (dharma), oznak czasowych (laksana) i stanów (intensywności?, avastha) [również] w elementach (w elementy, bhuta) i narządach psychicznych (w narządy psychiczne, indriya).

 

          śantoditavyapadeśyadharmanupati dharmi

III.14.   WYCISZONYM, POWSTAŁYM I NIEOKREŚLONYM CECHOM TOWARZYSZY POSIADACZ CECH

[F.r.]    Cechom (dharma) zarówno zanikłym (znikłym, wyciszonym śanta), jak i zjawionym (aktualnym, udita)  i nieokreślonym (avyapadeśya) inherentny jest (towarzyszy, anupatin) posiadacz cech (podmiot cech, substancja, dharmin).

          kramanyatvam parinamanyatve hetuh

III.15.   ODMIENNOŚĆ NASTĘPSTW – PRZYCZYNĄ ODMIENNOŚCI PRZEMIAN

[F.r.]    Odmienność (anyatva) następstw (krama) jest przyczyną (hetu) odmienności przemian (parinama).

           parinamatrayasamyamat atitanagatajnanam

III.16.   SANJAMĄ NA TRÓJCE PRZEMIAN – POZNANIE PRZESZŁOŚCI I PRZYSZŁOŚCI

[F.r.]    Przez sanjamę (ściągnięcie, samjama) na trójce przemian (parinama) poznaje się (jnana) przeszłość (atita) i przyszłość (anagata).

 

          sabdarthapratyayanam itaretaradhyasat sankarah  tatpravibhagasamyamat sarvabhhutarutajnanam

III.17    ZMIESZANIE SŁOWA, ZNACZENIA I PRATJAJI PRZEZ [BŁĘDNE] UTOŻSAMIANIE JEDNYCH Z DRUGIMI; PRZEZ SANJAMĘ NA ROZDZIELENIU TEGO – POZNANIE MOWY WSZELKICH ISTOT

[F.r.]    [W zwykłym poznaniu występuje] zmieszanie (sankara) słowa (pojęcia = znaczenia ?, śabda), znaczenia (desygnatu?, przedmiotu?, rzeczy?, artha) i pratjaji na skutek [‘błędnego] utożsamiania (adhyasa) ‘jednych z drugimi (itaretara). Przez sanjamę na rozdzieleniu (pravibhaga) ich [osiąga się] poznanie (jnana) mowy (głosów, ruta) wszelkich istot (stworzeń, bhuta).

          samskarasaksatkaranat purvajatijnanam

III.18.   PRZEZ UNAOCZNIENIE SANSKARY – POZNANIE POPRZEDNICH WCIELEŃ

[F.r.]    [Przez sanjamę] na sanskarze, dzięki [jej] unaocznieniu (saksatkarana) poznaje się (jnana) [swoje] poprzednie wcielenia (żywoty, jati).

 

          pratyayasya paricittajnanam

III.19    PRATJAJI – POZNANIE CUDZEJ ŚWIADOMOŚCI

[F.r.]    [Przez sanjamę] na pratjaji (pratyaya) [dzięki jej unaocznieniu] poznaje się (jnana) cudzą świadomość (paracitta).

 

          na ca salambanam tasyavisayibhutatvat

III.20    A NIE Z PODPORĄ, BO NIE MA ONO WYSTĘPOWANIA PRZEDMIOTU

[F.r.]    Ale [to poznanie cudzej świadomości] nie jest wraz z podporą świadomościową (salambana), ponieważ nie występuje w nim przedmiot (visaya) [cudzej świadomości].

 

          kayarupasamyamat tadgrahyaśaktistambhe  caksuhprakaśasamprayoge antardhanam

III.21.   PRZEZ SANJAMĘ NA POSTACI CIAŁA, PO STŁUMIENIU JEGO MOCY JAKO PRZEDMIOTU UJMOWANIA, PO ODDZIELENIU UJAWNIANIA DLA OKA – ZNIKNIĘCIE

[F.r.]    Dzięki sanjamie (samyama) na barwokształcie (rupa)  ciała (kaya), gdy stłumi się (zatrzyma się, skrępuje się, stambha) jego moc (śakti) jako przedmiotu ujmowania (grahya), czyli oddzieli się (asamprayoga) ujawnianie (prakaśa) [barwokształtu  ciała] od narządu widzenia (“oka”, caksus) – następuje niewidzialność (niepostrzegalność, zniknięcie, anardhana) [ciała].

          sopakramam nirupakramam ca karma tatsamyamad aparantajnanam aristebhyo va

III.22.   KARMAN NATYCHMIASTOWY I POWOLNY; PRZEZ SANJAMĘ  NA NIM – POZNANIE KRESU ŻYCIA, LUB Z OMENÓW

[F.r.]    Karman jest natychmiastowy (sopakrama) i powolny (nirupakrama); przez sanjamę na nim poznaje się (jnana) kres życia (aparanta); lub z ‘omenów śmierci (arista).

 

          maitryadisu balani

III.23.   NA ŻYCZLIWOŚCI ITP. – POTĘGI

[F.r.]    [Przez sanjamę na uczuciu] życzliwości (maitri) itp. [osiąga się] potęgi (moce, bala) [tych uczuć].

 

          balesu hastibaladini

III.24.   NA SIŁACH – SIŁY SŁONIA ITD.

[F.r.]    [Przez sanjamy] na [rozmaitych] siłach (mocach, bala) [osiąga się odpowiednie siły (moc, bala) słonia i inne.

 

          pravrttyalokanyasat suksmavyavahitaviprakrstajnanam

III.25.   PRZEZ SKIEROWANIE ŚWIATŁA PRZEJAWU – POZNANIE SUBTELNEGO, UKRYTEGO, ODDALONEGO

[F.r.]    Dzięki skierowaniu (skupieniu, nyasa) światła (jasności, aloka) przejawu (aktywności, procesu,  pravrtti) umysłu (manas) na [rzecz subtelną, ukrytą  lub oddaloną – osiąga jogin] poznanie (jnana) [odpowiednio rzeczy] subtelnej (suksma), ukrytej (oddzielonej [innymi rzeczami], vyavahita) lub oddalonej (odległej [w przestrzeni lub czasie ?], viprakrsta).

 

          bhuvanajnanam surye samyamat

III.26.   POZNANIE WSZECHŚWIATA PRZEZ SANJAMĘ NA SŁOŃCU

[F.r.]    Przez sanjamę (samyama) na “słońcu” (surya) [jogin uzyskuje bezpośrednie] poznanie (jnana) wszechświata (bhuvana).

          candre taravyuhajnanam

III.27.   NA KSIĘŻYCU – POZNANIE ŁADU GWIAZD

[F.r.]    [Dzięki sanjamie] na “księżycu” (candra) [jogin zdobywa] poznanie (jnana) ładu (porządku, vyuha) gwiazd (tara).

 

          dhruve tadgatijnanam

III.28.   NA GWIEŹDZIE POLARNEJ – POZNANIE ICH RUCHU

[F.r.]    [Dzięki sanjamie] na Gwieździe Polarnej (Dhruva)  [jogin uzyskuje] poznanie ruchu (biegu, drogi, gati)  gwiazd (tara).

 

          nabhicakre kayavyuhajnanam

III.29.   NA OŚRODKU PĘPKOWYM – POZNANIE ŁADU CIAŁA

[F.r.]    [Przez sanjamę] na ośrodku pępkowym (nabhiczakrze,  czakrze pępkowej, nabhicakra) [jogin uzyskuje bezpośrednie] poznanie (jnana) ładu (układu, vyuhaciała (kaya).

 

          kanthakupe ksutpipasanivrttih

III.30.   NA STUDZIENCE GARDŁA – USTANIE GŁODU I PRAGNIENIA

[F.r.]    [Przez sanjamę] na studzience (kupa) gardła następuje zanik (nivrtti) głodu i pragnienia.

  

          kurmanadyam sthairyam

III.31.   NA NADI ŻÓŁWIEJ – STAŁOŚĆ

[F.r.]    [Przez sanjamę] na tubie żółwiej (nadi żółwiej, kurmanadi) osiąga się stałość (nieruchomość,  sthairya) [świadomości].

 

          murdhajotisi siddhadarśanam

III.32.   NA ŚWIETLE GŁOWY – WIDZENIE SIDDHÓW

[F.r.]    [Przez sanjamę] na świetle nad głową [uzyskuje się] widzenie (darśana) siddhów (półbogów, siddha).

          pratibhad va sarvam

III.33.   LUB OD PRZEJAŚNIENIA – WSZYSTKO

[F.r.]    Lub dzięki przejaśnieniu (prześwietleniu, pratibha) [jogin poznaje bezpośrednio] wszystko (sarva).

          hrdaye cittasamvit

III.34.   NA SERCU – WGLĄD W ŚWIADOMOŚĆ

[F.r.]    [Przez sanjamę] na “sercu” (hrdaya, lotosie serca)

          [osiąga się] wgląd (samvid) w [samą] świadomość

          (citta).

 

          sattvapurusayor atyantasamkirnayoh pratyayaviśeso bhogah pararthat svarthasamyamat purusajnanam

III.35.   SATTWY I PURUSZY ABSOLUTNIE NIEZMIESZANYCH  WSPÓLNA PRATJAJA – DOZNANIEM, BO SŁUŻY KOMUŚ DRUGIEMU;  PRZEZ SANJAMĘ SŁUŻĄCĄ SOBIE – POZNANIE PURUSZY

[F.r.]    [Gdy w świadomości występuje] niezróżnicowanie (nierozróżnianie, wspólność, aviśesa) pratjaj  sattwy i puruszy, które [naprawdę] są absolutnie (atyanta) niezmieszane (asamkirna), [to mamy]  doznanie (bhoga), z tej racji, że służy komuś  drugiemu (pararthat); przez sanjamę ‘służącą sobie samemu (na własnym celu, svartha) [osiąga się] poznanie (jnana) puruszy.

 

          tatah pratibhaśravanavedanadarśasvadavarta jaynate

III.36.   STĄD RODZĄ SIĘ: PRZEJAŚNIENIE, SŁYSZENIE, CZUCIE, WIDZENIE, SMAKOWANIE I POWONIENIE

[F.r.]    Od tej [sanjamy służącej sobie samemu] pochodzą: przejaśnienie (prześwietlenie, pratibha), [boskie (divya)] słyszenie (śravana), [boskie] czucie (vedana), [boskie] widzenie (adarśa), [boskie] smakowanie (asvada), [boskie] powonienie (varta).

 

          te samadhavupasarga vyutthane siddhayah

III.37.   ONE W SKUPIENIU – SZKODLIWYM DODATKIEM, W WYŁONIENIU – MOCAMI

[F.r.]    Te [zdolności, jak przejaśnienie (przeświecenie) i pozostałe] w stanie skupienia (samadhi) [na puruszy] są szkodliwym dodatkiem (upasarga), [natomiast gdy świadomość jest w stanie] wyłonienia (vyutthana) – są mocami jogicznymi (siddhi).

 

 

          bandhakaranaśaithilyat pracarasamvedanac ca cittasaya paraśariraveśah

III.38.   PRZEZ ROZLUŹNIENIE PRZYCZYNY ZWIĄZANIA I DOŚWIADCZENIE PRZEJŚCIA – WEJŚCIE ŚWIADOMOŚCI W INNE CIAŁO

[F.r.]    Dzięki rozluźnieniu (saithilya) przyczyny (karana)  związania (bandha) [świadomości z ciałem]  i doświadczeniu (samvedana) przejścia (pracara)  [świadomości z ciała i ewentualnie z powrotem  do ciała, jogin może dokonać] wejścia (aveśa) [swoją] świadomością (citta) w inne (para) ciało (śarira).

 

          udanajayaj jalapankakantakadisvasanga utkrantiś ca

III.39.   OD POKONANIA UDANY – NIEPRZYLEGANIE DO WODY, BŁOTA, KOLCÓW ITP. ORAZ WYJŚCIE

[F.r.]    Dzięki opanowaniu (pokonaniu, jaya) udany (udana) [osiąga się] nieprzyleganie (asanaga) [ciała] do wody, błota, kolców itp. oraz jest [swobodne] wyjście (opuszczenie ciała, utkranti) [w czasie śmierci (gdy zbliża się śmierć)].

 

          samanajayaj jvalanam

III.40.   OD POKONANIA SAMANY – OGIEŃ

[F.r.]    Dzięki opanowaniu (pokonaniu, jaya) samany (samana) [osiąga się] promienność (ogień, żar, jvalana)  [ciała (w ciele)].

 

          śrotrakaśayoh sambandhasamyamad divyam śrotram

III.41.   PRZEZ SANJAMĘ NA ZWIĄZKU PRZESTRZENI Z NARZĄDEM SŁUCHU – BOSKA WŁADZA SŁYSZENIA

[F.r.]    Dzięki sanjamie (samyama) na związku (sambandha) przestrzeni (akaśa) z ‘narządem psychicznym słyszenia (śrotra) [jogin osiąga] boską (divya) władzę słyszenia.

 

          kayakaśayoh sambandhasamyamal laghutulasamapatteś cakaśsagamanam

III.42.   PRZEZ SANJAMĘ NA ZWIĄZKU CIAŁA I PRZESTRZENI  I PRZEZ POPADNIĘCIE W STAN LEKKI JAK BAWEŁNA  – PORUSZANIE SIĘ W PRZESTRZENI

[F.r.]    Dzięki sanjamie na związku (sambandha) ciała (kaya) z przestrzenią (akaśa) i przez popadnięcie w stan (samapatti) takiej lekkości jak bawełny  [jogin osiąga zdolność] poruszania się (gamana) w przestrzeni (akaśa).

 

 

bahirakalpita vrttirmahavideha tatah prakaśavaranaksayah

III.43    ZJAWISKO NIESZTUCZNE NA ZEWNĄTRZ – WIELKA BEZCIELESNOŚĆ; OD NIEJ – ZANIK PRZYSŁONY PRZEJRZYSTOŚCI

[F.r.]    Gdy zjawisko (vrtti) [umysłu] jest niesztuczne (nie wymyślone, niepojęciowe, niefantazyjne, akalpita [i] skierowane na zewnątrz [umysłu], to mamy wielką bezcielesność (mahavideha);  dzięki niej następuje zanik (zmniejszenie do  minimum, ksaya) przysłony (avarana) przejrzystości (ujawniania [rzeczywistości], prakaśa).

 

          sthulasvarupasuksmanvayarthaavattvasamyamad bhutajayah

III.44.   PRZEZ SANJAMĘ NA GRUBYM, WŁAŚCIWEJ NATURZE, SUBTELNYM, INHERENCJI I CELOWOŚCI – POKONANIE ŻYWIOŁÓW

[F.r.]    Przez sanjamę na ‘grubej [postaci żywiołów] (sthula), na [ich] właściwej naturze (svarupa), na [ich] subtelnej [naturze, czyli ich przyczynie]  (suksma) , ‘na inherentnych [im gunach] (anvaya) i na celowości (służeniu, arthavattva) [jogin osiąga]  zwycięstwo (jaya) nad żywiołami (bhuta).

          tato ‘nimadipradurbhavah kayasampat taddharmanabhighataś ca

III.45.   STĄD POJAWIENIE SIĘ ATOMIZACJI ITD., DOSKONAŁOŚĆ CIAŁA I NIEPRZESZKADZANIE ICH CECH

[F.r.]    W rezultacie tego [zwyciężenia żywiołów] pojawia się osiem mocy jogicznych (atomizacja itd., animadi), doskonałość ciała (kayasampat) i nie przeszkadzają (anabhighata) ich (żywiołów) cechy (dharma).

 

           rupalavanyabalavajrasamhananatvani kayasampat

III.46.    URODA, WDZIĘK, SIŁA, DIAMENTOWA ZWARTOŚĆ  – DOSKONAŁOŚCIĄ CIAŁA

[F.r.]     ‘Doskonałość ciała (kayasampat) [polega na tym,  że posiada ono] urodę (rupa), wdzięk (lavanya), siłę (bala) i ‘diamentową zwartość (vajrasamhananatva).

 

           grahansvarupasmitanvayarthavattvasamyamad indriyajayah

III.47.    PRZEZ SANJAMĘ NA UJMOWANIU, WŁAŚCIWEJ NATURZE, STANIE “JESTEM”, INHERENCJI I CELOWOŚCI – POKONANIE NARZĄDÓW PSYCHICZNYCH

[F.r.]     Przez sanjamę na akcie ujmowania (grahana) [ze strony narządów psychicznych], na [ich] właściwej naturze (svarupa), na ‘świadomości “jestem” (asmita), na inherentnych [im gunach]  (anvaya) i na ‘celowości (służeniu) [ich dla  puruszy] (arthavattva) [jogin osiąga] ‘zwycięstwo nad narządami psychicznymi (indriyajaya).

 

           tato manojavatvam vikaranabhavah pradhanajayaś ca

III.48.    STĄD – SZYBKOŚĆ UMYSŁU, STAN BEZ NARZĄDÓW I POKONANIE PRADHANY

[F.r.]     Dzięki temu [zwycięstwu nad narządami psychicznymi  jogin osiąga zdolność przenoszenia się z ciałem z] szybkością umysłu (manojavatva), ‘stan bez narządów fizycznych (vikaranabhava) i pokonanie (jaya) pradhany (podstawy świata, pradhana).

           sattvapurusanyaatakhyatimatrasya sarvabhavadhisthatrvam sarvajnatrtvam ca

III.49.    SAMO TYLKO ROZPOZNANIE ODMIENNOŚCI PURUSZY I SATTWY MA ZWIERZCHNICTWO NAD WSZYSTKIMI STANAMI I PODMIOTOWOŚĆ WSZECHPOZNANIA

[F.r.]     Samo tylko (matra) rozpoznanie (khyati) odmienności (różności,   anyata)   puruszy   (purusa)  od  sattwy (sattwa) ma zwierzchnictwo (adhisthartva) nad wszystkimi ‘stanami istnienia (bhava) i ‘stan podmiotu wszechpoznającego (podmiotowość wszechpoznania, sarvajnatrva).

 

           tadvairagyad api dosabijaksaye kaivalyam

III.50.    PRZEZ NIELGNIĘCIE NAWET DO TEGO, PO ZANIKU ZALĄŻKU BŁĘDU – KAJWALIA

[F.r.]     Dzięki nielgnięciu do (niepragnieniu, bezpragnieniości w stosunku do, vairagya) tego  [stanu z poprzedniej sutry], gdy z[a]nikną (ksaya) zalążki (bija) błędu (zła, szkody, dosa), nastaje kajwalia (jedyność, absolutna wolność, kaivalya).

 

           sthanyupa [(ni)]mantrane sangasmayakaranam punar anistaprasangat

III.51.    PRZY ZAPRASZANIU PRZEZ WZNIOSŁYCH – NIETWORZENIE LGNIĘCIA I PYCHY Z OBAWY NIE ŻYCZONEGO SOBIE PONOWNEGO PRZYLGNIĘCIA

[F.r.]     Gdy kuszą (zapraszają, upanimantrana) [bogowie] zajmujący wysoką pozycję (sthanin), [to] ‘nie  [należy] poddawać się (niepoddawanie się, nietworzenie, nieczynienie, akarana) ani pożądaniu (lgnięciu, sanga), ‘ani [popadać (nietworzenie)] w pychę (smaya), aby ponownie (punar) nie nastąpiło  niepożądane (anista) przylgnięcie (prasanga)  [do świata].

         ksanatatkramayoh samyamad vivekajam jnanam

III.52.    PRZEZ SANJAMĘ NA MOMENCIE I JEGO NASTĘPSTWIE  – POZNANIE ZRODZONE Z ROZRÓŻNIANIA

[F.r.]     Poprzez sanjamę (samyama) na momencie (ksana) i jego ‘następstwie [czasowym] (krama) następuje  poznanie (jnana) zrodzone z rozróżniania (oddzielania, viveka) [puruszy od gun ?].

 

           jatilaksanadeśair anyatanavacchedat tulyayos tatah pratipattih

III.53.    OD TEGO – POSTRZEGANIE EKWIWALENCJI, DZIĘKI NIEOGRANICZENIU ODMIENNOŚCI RODZAJEM, OZNAKĄ I MIEJSCEM

[F.r.]     Od tego (tatas) [poznania zrodzonego z rozróżniania,  pojawia się u jogina] ‘bezpośrednie poznanie (postrzeganie, pratipatti) dwu ‘ekwiwalencji magicznych (tulya), ponieważ odmienność (anyata) [dwu   rzeczy]   nie   ogranicza  się  do  określenia  [różnicy] rodzaju (jati), cech charakterystycznych (laksana) i miejsca (deśa).

 

           tarakam sarvavisayam sarvathavisayam akramam  ceti vivekajam jnanam

III.54.    TO POZNANIE ZRODZONE Z ROZRÓŻNANIA – WYZWALAJĄCE,  MA WSZECHPRZEDMIOT, MA PRZEDMIOT NA WSZELKI SPOSÓB I JEDNOCZESNE

[F.r.]     To poznanie (jnana) zrodzone z rozróżniania (oddzielania, viveka) jest wyzwalające (przenoszące  na drugi brzeg, taraka), ma wszelki przedmiot (ma wszystko za przedmiot świadomościowy, sarvavisaya), ma przedmiot na wszelki sposób (ma przedmiot pod każdym względem, sarvathavisaya) [poznany] i jest jednoczesne (nie w następstwie  czasowym, akrama).

           sattvapurusayoh suddhisamye kaivalyamiti

III.55.    GDY JEDNAKOWOŚĆ CZYSTOŚCI SATTWY I PURUSZY   – TO JEDYNOŚĆ

[F.r.]     Gdy sattwa (sattva) osiągnie taką samą czystość (suddhi) co purusza (purusa), to następuje kajwalia (absolutna wolność, jedyność, kaivalya).

 

 KONIEC KSIĘGI TRZECIEJ